انواع آج لاستیک و کـارایـی آنـهـا

به طور کلی آج‌ لاستیک های شهری به 4 نوع تقسیم بندی می‌شوند:

آج لاستیک جهت دار DIRECTIONAL
لاستیک با آج متقارن DSYMMETRICAL
لاستیک با آج نامتقارن ASYMETRICAL
لاستیک با آج نا متقارن وجهت دار DIRECTIONAL/ASYMMETRICAL

عکس 1

آج لاستیک جهت دار DIRECTIONAL
این نوع از طراحی آج به گونه‌ای است که اگر لاستیک در جهت مشخصی دوران کند عملکرد مطلوبی داشته، اما در جهت معکوس مشخصات مطلوب لاستیک به شدت افت می‌کند. به همین دلیل جهت بستن لاستیک روی رینگ تفاوت دارد چپ جدا راست جدا

طرح کلی این لاستیک‌ها معمولا V شکل است و شیارهای بین آج‌ها عمیق و بزرگ هستند.

در هنگام عبور از آب به خوبی آب را از زیر لاستیک تخلیه می‌کند و چسبندگی خود را حفظ می‌کنند به همین دلیل مخصوص شرایط آب هوایی بارانی است .

از معایب این لاستیک‌ ها می‌توان عدم تحمل دمای بالا را یاد کرد، عمر مصرفی آنها در مناطق گرمسیری کمتر است و از چسبندگی آنها اندکی کاسته می‌شود.

عکس 2

لاستیک با آج متقارن DSYMMETRICAL
در این نوع از آج، یک طرح ثابت در تمام لاستیک تکرار می‌شود به همین دلیل از هر طرف بر روی رینگ نصب شود تغییر ظاهری ندارد

این طرح در گذشته با نام چهارفصل یا شهری شناخته می شد.

این لاستیک‌ها عمری نسبتا طولانی دارند و میانگینی از تمام مشخصات مطلوب را در کنار یکدیگر جمع کرده‌ اما به طور تخصصی دارای نقطه قوت برای شرایط خاصی نیستند. در کاربردهای شهری بسیار مطلوب هستند

عکس 3

لاستیک با آج نامتقارن ASYMETRICAL
این لاستیک ها آج دوگانه دارند و از نیمه‌ی بیرونی برای شرایط جاده‌ی خشک و نیمه‌ی درونی برای عملکرد در جاده‌ی خیس و بارانی طراحی و بهینه سازی شده اند.
دارای نشانه‌هایی به منظور نصب صحیح این لاستیک‌ها بر روی رینگ هستندکه با کلمات Outside و Inside مشخص می‌شوند .

معمولا در خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار میگیرند. این تایرها نسل جدید لاستیک‌های شهری هستند و مشخصاتی دارند که برای شهر بسیار مطلوب هستند. به عنوان مثال به دلیل قرار گیری نیمه ی بارانی به سمت داخل، میزان آب تخلیه شده از زیر خودرو در جاده‌ی خیس به سمت دیگر خودرو‌ها به حداقل رسیده و با قرار گرفتن بخش خشک در بیرون، در هنگام استفاده در جاده‌های خشک با افزایش فاصله‌ی نقاط اتکا به زمین لاستیک های هر محور، تعادل و فرمانپذیری خودرو افزایش پیدا می‌کند.
خشک در بیرون، در هنگام استفاده در جاده‌های خشک با افزایش فاصله‌ی نقاط اتکا به زمین لاستیک های هر محور، تعادل و فرمانپذیری خودرو افزایش پیدا می‌کند.

در محدوده‌ی دمایی متوسط بهترین کاربرد را دارند و در مناطق خشک و کویری گرم از ناحیه‌ی درونی دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

عکس 4

لاستیک با آج نا متقارن وجهت دار DIRECTIONAL/ASYMMETRICAL
این لاستیک‌ها اوج مهندسی را برای طراحی طرح آج به کار گرفته‌اند و هر لاستیک علاوه بر بیرون و درون، جهت چرخش مشخصی دارند. یعنی هر لاستیک فقط در یک طرف خودرو قابل نصب است. طراحی اولیه‌ی این لاستیک‌ها برای خودروهای سوپر اسپرت و گرند اسپرت بود. آب گریزی این لاستیک‌ها بسیار بهبود داده شده و در شرایط بد آب و هوایی به خوبی عمل می‌کنند و به طور همزمان برای دیگر خودروها مزاحمت کمی ایجاد می‌کنند.

عملکرد این لاستیک‌ها بر روی سطح خشک بسیار مطلوب است و حتی حرکت هوا به دور لاستیک نیز در سرعت‌های بالا مد نظر قرار گرفته شده است. این لاستیک‌ها به قدری از سطح تکنولوژی بالایی برخوردارند که با توجه به تفاوت سایز چرخ در محور جلو و عقب خودروهای اسپرت، به صورت جفت جلو و جفت عقب به بازار ارائه می‌شوند. در انتخاب این نوع لاستیک‌ها آگاهی از مشخصات جانبی لاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است
توجه به تفاوت سایز چرخ در محور جلو و عقب خودروهای اسپرت، به صورت جفت جلو و جفت عقب به بازار ارائه می‌شوند.
در انتخاب این نوع لاستیک‌ها آگاهی از مشخصات جانبی لاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است

عکس 5