عـمـلـکـرد و اجـزای
تشکیل دهنده فرمان

به طور کلـی و ساده می توان اجزای اصلـی تشکیل دهنده فرمان را
غربیلک فرمان، میل فرمان و جعبه فرمان دانست.
انواع فرمان خودرو
فرمان ساده و مکانیکی
فرمان هیدرولیکی
فرمان الکتروهیدرولیکی
فرمان برقی یا الکتریکی

فرمان ساده و مکانیکی
در این سیستم راننده با چرخاندن غربیلک فرمان به چپ و راست پینیون (در شکل زیر ) را میچرخاند و با چرخش پینیون، دنده شانه‌ای که به چرخ ها متصل است، خودرو را به چپ و راست هدایت می کند.
این ساختار کاملا مطمئن است و کارایی لازم را برای هدایت خودرو دارد. تنها ضعف این سیستم سفت بودن فرمان در سرعت های پایین و به خصوص در حالت درجا است.

تصویری ازنحوه کار فرمان هیدرولیک:

فرمان هیدرولیک:
در این نوع فرمان توسط یک پمپ هیدرولیک روغن با فشار زیاد از مخزن هیدرولیک به جعبه فرمان تزریق می شود، که باعث بهتر شدن عمل چرخاندن فرمان توسط راننده می شود.
از معایب این سیستم می توان به دلیل اتصال مستقیم پمپ هیدرولیک به موتور و گرفتن نیرو از آن که منجر به کاهش راندمان ماشین و موتور می‌شود و همیشه یک بار اضافی روی موتور ماشین وجود دارد، همچنین نشتی ها از مخزن، پمپ هیدرولیک، و شلنگهای اتصال نیز ممکن است وجود داشته باشد.
دلایل خرابی فرمان هیدرولیک را می توان به کم بودن یا نبودن روغن که بر اثر نشتی، یا بررسی نکردن سطح روغن دانست.
از علائم خرابی می توان به سفت شدن فرمان و داشتن صدا در هنگام چرخاندن اشاره کرد .

فرمان الکتروهیدرولیکی:
این نوع فرمان را می توان نسخه پیشرفته تر از فرمان هیدرولیک دانست. که اتصال پمپ هیدرولیک با موتور قطع شده و توسط یک موتور الکتریکی توان پمپ هیدرولیک تامین می شود،
از مزایای این فرمان نسبت به فرمان هیدرولیکی این است، که بار اضافی از روی موتور برداشته شده، و در مدل های بهینه برخلاف فرمان هیدرولیکی که همیشه فعال بود در صورت نیاز فعال می شود، و باعث کاهش سر و صدای فرمان می شود.
از معایب این سیستم میتوان به داشتن فضای زیاد سیستم فرمان اشاره کرد

فرمان برقی (EPS):
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، از یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می‌دهند، تشکیل شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می‌کند. در واقع در این نوع سیستم، بر خلاف سیستم هیدرولیک که پیوسته در حال کار است، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ‌ ها نیروی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در نتیجه در استفاده‌ی بلند مدت هزینه‌ی تعمیر و نگهداری کمتری دارد.
از مزایای فرمان برقی می توان به مصرف سوخت کمتر، سر و صدای کمتر، تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به فرمان هیدرولیک دانست، البته بسیاری از راننده‌های با تجربه و حرفه‌ ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می‌دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته‌کننده و ناهماهنگ می‌دانند.