با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان و همراهان گرامی کاروشاپ

من کیخسرو رحمانی هستم و میخوام توی این صفجه به تمامی سوالات و مشکلاتتون در زمینه گارانتی و نحوه ی گارانتی باطری های خودرویی پاسخ بدم.

در ابتدا به صورت کلی توضیحاتی در خصوص شرایط گارانتی و باطری معیوب بهتون میدیم و راه های گارانتی باطری بدون دغدغه را به شما اطلاع میدیم.

در صورتی که جواب سوال یا مشکل خودتون را در توضیحات زیر پیدا نکردید حتما حتما حتما برای من بنویسید تا خیلی سریع بهتون جواب سوالتون را بدم.

http://caroshop.ir

شاید برای خیلی از شما پیش آمده که برای گارانتی کردن باطری خودروتون اقدام کردید و موفق به گرفتن باطری جایگزین نشدید.
امروز میخواهیم با توضیحاتی جامع در این مورد باعث بشیم که حق کسی در این خصوص پایمال نشه.
ابتدا قوانین استاندارد گارانتی باطری های خودرویی که در کلیه ی کارخانه های ساخت باطری در ایران یکسان میباشد را توضیح میدیم.

مواردی که شامل گارانتی نمیشوند:

1.شکستگی و دفرمگی فیزیک باطری

2.دستکاری ظاهری باطری ( باز کردن چشمی و یا درب پرسی باطری)

3.سولفاته شدن باطری (سولفاته سر باطری ها (ترمینال ها))

4.استفاده از اب مقطرها و افزودنی های غیر استاندارد (برای باطری های اسیدی)

5.ذوب شدگی و یا زخمی شدن قطب های باطری (در اثر ضربه و یا عدم نصب درست کانکتورها)

6.صدمات ناشی از عدم کارکرد بقیه اجزای برقی خودرو مانند: دینام، افتامات و…

7.انتخاب باطری با آمپر غیر استاندارد با توجه به نیاز خودرو

8. خشک شدن باطری های اسیدی

9.معکوس شدن قطب مثبت و منفی در باطری

 

از جمله موارد عمده خرابی باطری در مراجعه برای گارانتی به شرح زیر میباشد:

⊕ قطعی یک الی دو سلول (خانه) باطری که شامل گارانتی میشود

راه تشخیص: با گرفتن ولتاژ اولیه (لحظه ای) از باطری است.

اگر ولتاژ اولیه کمتر از 11 ولت باشد و با شارژ کافی به ولتاژ 12.5 نرسد 100% باطری قطعی دارد

Θ باد کردن پهلوی باطری و ولتاژ اولیه بالای 13 ولت و یا کم شدن الکترولیت باطری سیلد که شامل گارانتی نمیشود

راه تشخیص: اگر ولتاژ اولیه باطری بالای 13 ولت بود با ظاهر باطری چپ شود در صورت دفرمگی باطری از گارانتی خارج است.

برای تست میزان الکترولیت داخل باطری سیلد میتوان با ضرباتی نرم به جانب باطری این مورد را تشخیص داد به صورتی که اگر صدای پوکی از باطری شنیده شد باطری الکترولیت کم کرده.

اکثرا این مورد به دلیل اورشارژ بودن (مازاد شارژ کردن) دینام رخ میدهد که در اولین فرصت باید توسط یک باطری ساز ماهر تعمیر شود.

⊕ نشتی از جلد بالای باطری های سیلد که شامل گارانتی میشود

راه تشخیص: باطری را در زاویه 45 درجه از زمین نگه میداریم اگر از جلد بالای باطری و یا درز آن نشتی رویت شد باطری گارانتی میشود

نکته: هنگامی که باطری روی خودرو نصب است اگر مشاهده کردید که از روی باطری نشتی اب اسید وجود دارد باید سریعا برای گارانتی باطری اقدام نمائید چرا که اگر بیش از حد سطح الکترولیت باطری کاهش یابد حالت اورشارژ گرفته و از گارانتی خارج میشود.

نکته: نشتی از سوپاپ باطری نشانه اورشارژ بودن است و فقط در موارد استثنا گارانتی مشود.

Θ دشارژی باطری (ولتاز اولیه زیر 12.2) شامل گارانتی نمیشود

راه تشخیص: با گرفتن ولتاژ لحظه ای باطری در صورتی ولتاژ آن زیر 12.2 باشد و با شارژ کردن باطری مجدد به ولتاژ 12.5 برسد و خالی نشود باطری دشارژ بوده و باز با شارژ کردن قابل استتفاده است.

نکته: دشارژی باطری علل متفاوتی دارد از جمله علت های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برق دزدی خودرو (هنگامی که ماشین خاموش است همچنان برقی از باطری در مدار مصرف میشود)

  2. سهل انگاری فرد در روشن گذاشتن دستگاه یا چراغی در ماشین (در هنگامی که ماشین خاموش است)

  3. عدم کارکرد صحیح دینام (کم شارژ کردن یا شارژ نکردن دینام)

  4. ….

⊕ تخلیه بدون مقاوت باطری که شامل گارانتی میشود.

راه تشخیص: اگر ولتاژ اولیه باطری بین 12 الی 13 ولت بود و با تست تخلیه توسط دستگاه به زیر 8 ولت آمد باطری خراب بوده و شامل گارانتی میشود.

علت این مورد خرابی در صفحات و ساختار باطری میشود که عملا دیگر قدرت جریان دهی درست را ندارد.

 

برای خرید تستر های باطری به صورت اینترنتی میتوانید از طریق لینک زیر وارد فروشگاه کاروشاپ شوید و خرید خود را انجام دهید

https://caroshop.ir/product-category/%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%a8%db%8c/%d8%aa%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c/

خرید باطری های خودرویی:

https://caroshop.ir/product-category/batteries/